Enkel- & voetklachten

Het enkelgewricht bestaat uit twee gewrichten: het bovenste en onderste spronggewricht. Deze twee gewrichten verbinden het scheenbeen en kuitbeen met de voetwortelbeenderen en middenvoetsbeentjes.

Het enkelgewricht is de onderste schakel in de gehele bewegingsketen. Dit houdt in dat bij een verkeerde stand van het enkelgewricht het gehele lichaam anders wordt belast. Deze onderste schakel is dus van groot belang voor de stand en houding van het lichaam.

Veel voorkomende aandoening van de enkel en voetregio zijn:

• Verzwikking van de enkel

Hierbij komen de enkelbanden aan de buitenkant van de enkel op dusdanige rek dat deze verrekken of zelfs kunnen (af)scheuren. Meestal wordt de enkel dik, warm, rood, pijnlijk en is belasting als voorheen tijdelijk niet mogelijk. Vermindering van symptomen, begeleiding bij het terugkrijgen van de functie van de enkel en het voorkomen van herhaling van het letsel kan door middel van fysiotherapie worden bereikt.

• Tendinose

Een tendinose is een peesaandoening waarbij door herhaaldelijke microtrauma (kleine scheurtjes in de pees) de treksterkte afneemt. De pees verslechtert in kwaliteit, wat reden is voor de pijnklachten. Dit is een veel voorkomend probleem bij sporters. Het kan in het gebied van de enkel en voet, waar veel spieren aanhechten, op verschillende locaties ontstaan. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan de achillespees.

Hieronder vindt u een animatie met als onderwerp het verzwikken van de enkel:

Wilt u iets vragen of een afspraak maken? Mail ons!