Knieklachten

Het kniegewricht is een scharniergewricht dat wordt gevormd door het dijbeen, scheenbeen en de knieschijf. Het kniegewricht is de middelste schakel in de onderste bewegingsketen, en het is daarom van groot belang dat deze stabiel is. Het gewricht wordt immers zowel van bovenaf (bovenbeen) als van onderaf (scheenbeen) in verschillende posities gedwongen. Het is een speciaal gewricht, omdat het menisci bevat. Een binnenste en een buitenste meniscus zorgen samen voor schokabsorptie en verspreiding van gewrichtsvloeistof. Daarnaast dragen zij ook bij aan de vorming van de kom van het kniegewricht.

Aandoeningen die voorkomen aan de knie zijn bijvoorbeeld:

• Meniscusletsel

Kan zowel acuut door een trauma ontstaan, als door herhaaldelijke overbelasting over een langere periode. Acute meniscusklachten kenmerken zich meestal door pijn aan de linker- of rechterzijde van de knie, slotklachten (tijdens buigen/strekken van de knie kan de knie plots niet meer bewogen worden, deze lijkt “op slot” te zitten). Ook kan er na een acuut letsel zwelling aanwezig zijn in de knie. Niet-acute meniscusklachten kenmerken zich door langzaam opspelende pijn aan de linker- of rechterzijde van de knie. Draaiende bewegingen onder druk van het lichaam kunnen de pijn provoceren.

• Patellofemoraal pijnsyndroom

Bij dit syndroom is er sprake van een verminderde stabiliteit van de knie waardoor de knieschijf niet het juiste bewegingstraject aflegt tijdens het buigen en strekken van de knie. Behalve de verkeerde “sporing” van de knieschijf kan ook het ontstaan van rafelingen aan het kraakbeen tussen de knieschijf en het dijbeen voor pijn zorgen.

Dit syndroom kenmerkt zich door pijn aan de voorzijde van de knie, ter hoogte van de knieschijf. Traplopen, langdurig zitten en fietsen in een zware versnelling zijn activiteiten die als pijnlijk kunnen worden ervaren.

• Jumpers knee

Deze aandoening komt vaak voor bij sporters die veelvuldig rennen en/of springen. Het betreft hier een aandoening van de pees tussen de knieschijf en het scheenbeen. Er is sprake van een zogenoemde insertie-tendopathie. Dit houdt in dat de pees tussen de knieschijf en het scheenbeen door herhaaldelijke microscheurtjes steeds zwakker (degeneratief) wordt. De oorzaak hiervan is overbelasting. Deze overbelasting is vaak het gevolg van andere redenen, zoals een verkeerde belasting, hypermobiliteit of instabiliteit van de knie.

Wilt u iets vragen of een afspraak maken? Mail ons!